pondělí 18. listopadu 2013

Počítačová kartografie - 9. týden (úkoly)

A ještě krátké shrnutí úkolů, kterým v nejbližší době končí termíny:

  • Transformace dat do schématu kolegů - 18. 11.
  • Test číslo 2 - 24. 11.
  • SVG mapa - 27. 11.
  • Odevzdání kompletního článku - 15. 12.
Předpokládám, že zadání všech úkolů je jasné. Pokud ne, kontaktujte mě včas.

22 komentářů:

  1. Dobrý den,

    mohla bych se zeptat? Ještě nejsem si jistá, jestli naše typy atributů by se také měly měnit. To znamená, že u sebe xml mám výšky v atributech jako "1025 m", a kolegyně má "1025", tedy v transf. xml budu mít jako u kolegyně "1025"?? nebo nechat to svoje "1025 m" ? však je to mnou určena výška s metry.. NEbo asi tomu nerozumím..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tam to nejvíc záleží na tom, jak je definovaný ten atribut - ve vašem případě to nejspíš bude text, ale kolegyně může mít atribut definován jako číslo. Pak byste musela přetransformovat váš výraz na číslo (tzn. odstranit přebytečné znaky).

      Vymazat
    2. jasny, na to jsem nepomyslela. Dekuji za rychlou odpoved.

      Vymazat
  2. Dobrý den,
    já se chci jen omluvit, pokud jsem napsala odkaz na odevzdání úlohy transformace pod špatný příspěvek.
    Všimla jsem si totiž až dneska, že příspěvek o úkolech kam to odevzdal pan Vlach a pan Fiala nemají štítek POK, a já vždycky dávám v levé části rovnou jenom předmět POK, takže jsem si vůbec tohoto příspěvku nevšimla, protože se mi nezobrazil.
    Děkuji a přeji hezký den
    Z.Laciná

    OdpovědětVymazat
  3. navrhovala bych udelat tema "Odevzdavani te a te ulohy.." Pro lepsi orijentaci, jinak je v tom trochu zmatek..

    OdpovědětVymazat
  4. Dobrý den,
    mám dotaz k úkolu SVG mapa. Mám trochu problém s tím, jak zobrazit zimní střediska. Respektive s tím jak převést souřadnice WGS84 do nějaké zobrazovací roviny. Napadlo mě převést je "natvrdo" pomocí zobrazovacích rovnic, k tomu ale, jak jsem zjistil, nenabízí XSLT 2.0 dostatečný aparát (matematické funkce). Mohl byste mi tedy doporučit nějaký postup? Díky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S použitím kartografického zobrazení máte samozřejmě pravdu - bylo by to správné. Pro naše účely (jednoduchá tematická mapa pro území Evropy) budeme pracovat se souřadnicemi ve WGS jako se souřadnicemi rovinnými (takže převáděním neztrácejte čas).

      Vymazat
    2. Dobrý den, asi tomu nerozumím dobře, ale nač zde potřebuji XSLT??? Však bych to měla dělat v SVG. Měla bych to nějak kombinovat?

      Vymazat
    3. Pomocí XSLT přetransformujete vaše data přímo do mapy. To znamená, vytvoříte styl, který z vašeho obecného XML udělá mapu v SVG.

      Vymazat
  5. Dobrý den,
    reaguji na komentář v hodnocení: řídila jsem se texty a příklady Jiřího Koska, a on má v příkladech práve xml version="1.0", tak jsem se tím pro jistotu řídila.

    OdpovědětVymazat
  6. Nepomyslela jsem na to, přiště se budu snažit využívat novější verze.
    Ještě bych se chtěla zeptat na zadání práce na téma SVG. Jaké je přesné zadání? Máme mít podkladovou mapu a výsledkem by mela byt kompletní mapa??? nebo jako výsledek budou jen ty střediska? zohledněny jako bodové lokalizované znaky? Máme se řídit ukázkami v přednáškových prezentacích??
    Děkuji předem za odpověď.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zadání je velice volné - prostě jakákoli tematická mapa, která bude používat vaše data a bude ve formátu SVG. Mapa samozřejmě musí být správná a musí mít smysl. To znamená se na ní musíte dívat pohledem uživatelů (přičemž uživatelskou skupinu také nechávám na vás). Je jedno, jestli mapa bude obsahovat podkladový rastr nebo například kartodiagramy ukazující maximální výšku. Součástí úkolu je i to, že mapu musíte vymyslet.

      Vymazat
  7. Dobrý den, mohl byste, prosím, poradit, jak vygenerovat (pro kontrolu) výslednou mapu svg z xml a xsl stylu? Saxon mi vrací zase jen xml

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je přece dobře - SVG není nic jiného než podmnožina XML. Takže jako výstupní formát nechte XML.
      Jinak ukázky jsou v tom tutoriálu.

      Vymazat
    2. Dobrý den, kolegyně mi sdělila, že nemůžeme převádět souřadnice a museji zůstat jak jsou v původním xml, ale já v mám ty souřadnice jako string, však je přece potřebuji převést na čísla. Což jsem udělala, ale zřejmě špatně..nikde jsem nenašla formát stupňů, a ty body se pak neukazuji dobře.

      Vymazat
    3. To mě asi kolegyně špatně pochopila. Souřadnice převést musíte (jinak s nimi, jak správně píšete, nic neuděláte). Ale ten převod (stejně jako jakákoli jiná úprava vstupních dat) musí být provedený v XSLT šabloně. Jinými slovy, pomocí stringových funkcí a případně pomocí regulárních výrazů (obojí XSLT 2.0 podporuje) vyseparujete z řetězce stupně, minuty a vteřiny. Ty převedete na číslo a pak pomocí jednoduchého vzorce přepočítáte stupně, minuty a vteřiny na jedno desetinné číslo, které můžete vložit jako souřadnici do elementu .

      Vymazat
    4. ano, jasny, tak jsem si to představovala.
      zřejmě já jsem kolegyni nerozuměla dobře.
      Děkuji za ochotu a včasnou odpověď.

      Vymazat
  8. Ano i já jsem to takhle myslela, že je musíme převést, ale NEMĚNIT v PŮVODNÍM xml. Přesně ta jak popisujete :)
    Z. Laciná

    OdpovědětVymazat
  9. Zasílám odkaz na soubory k úkolu mapa v SVG.

    OdpovědětVymazat
  10. Dobrý den
    Přikládám odkaz na kompletní článek. Nejsem si jistý jestli odkaz dávám pod správný příspěvek, ale nenašel jsem jiný vhodný.
    Článek je ke stažení na:
    https://drive.google.com/file/d/0B8axiBOytnjNQ2s2Vmk5LWFQMm8/edit?usp=sharing

    Proti plánované struktuře jsem se v článku více zaměřil na výsledky provedené ankety namísto plánovaného hodnocení screenshotů, protože myslím, že získaně výsledky jsou zajímavější, než jsem původně čekal.

    Jan Voráček

    OdpovědětVymazat
  11. Dobrý den,
    zasílám odkaz na úlohu Mapa v SVG.
    https://www.dropbox.com/s/o2dmeaqtypnukjh/mapa_SVG.zip

    S pozdravem a přání úspěšného roku 2014
    O. Veverka

    OdpovědětVymazat