pátek 29. dubna 2016

SGG - zápočet (10)

V dnešním zápočtovém příspěvku nepřidám novou verzi ukázkových dat, ale drobný povzdech.

Představoval jsem si, že koncem dubna bude tabulka se zápočtovými úkoly mnohem více zelenější. Zvláště proto, že jste si navrhovali termíny pro splnění jednotlivých kroků sami.
Pokud někteří studenti nemají o předmět zájem (jedná se především o kolegy Kalkuse a Fialu), pak ať mi to prosím napíší, abych zbytečně neprohledával email, jestli mi náhodou nějaký příspěvek neunikl. V opačném případě (tedy máte-li o předmět zájem) se také ozvěte, protože je nejvyšší čas na konzultaci (to samozřejmě platí i pro ostatní zapsané studenty).

Upozorňuji, že 20. května je za necelý měsíc. Navíc v květnu se budu věnovat především závěrečným pracím, takže z hlediska kontroly zápočtů ze SGG nebudu možná tak flexibilní, jak by si možná někteří představovali.

18 komentářů:

  1. Dobrý den

    Mám dotaz k poslednímu úkolu. Stále tápu v tom, jak vzájemné vztahy mezi POI zapsat do rdf souboru. Také bych se chtěl zeptat jestli se má jednat o vztahy pouze mezi vkládanými POI, nebo je možné použít i POI, které už v databázi jsou.
    Děkuji za odpověď
    Voráček

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je možné použít cokoli - POI, které do databáze zadáváte, POI, které ve SPOI již jsou, můžete si doplnit nové POI a dokonce (a především) můžete použít jakákoli Linked data, například objekty z DBpedii, GeoNames.org, Wikidata...

      Vymazat
    2. Takže je například možné uvést pomocí že POI leží v Krkonošském Národním Parku na který bude uveden odkaz například z DBpedie? Pak by vlastně platily již některé použité vazby například na obec či kraj. Osobně mě s bodovými daty napadají jen vazby na již zmíněné polygony, nebo na liniové prvky jako například cyklostezky nebo turistické trasy.

      Vymazat
    3. Mně jde o to vytvořit nějaká užitečná data, ne splnit si povinnost (viz dotaz, jestli platí vazby na kraj nebo obec). Nevím, jaká přesně máte data, ale asi by se dalo doplnit, že například hotel leží na náměstí nebo vedle jiného hotelu nebo v lyžařském areálu (data najdete například ve SPOI). Myslím, že možnosti jsou víceméně nekonečné.

      Vymazat
    4. Po delší odmlce posílám odkaz na doplněný rdf soubor POI. Doplnil jsem prostorové vazby mezi vlastními body a několika odkazy z wikidat. Bohužel geonames mi přijdou v oblasti Rokytnice nad Jizerou dost nepřesné tak jsem je raději nepoužil než abych ve snaze nahnat vazby vytvářel nekonzistentní data.
      Chtěl jsem přidat i vazby na již existující POI v sadě, ale z nějakého důvodu se na stránkách POI v mapě nic nezobrazuje. Zkoušel jsem jak Google Chrome, tak Internet explorer a obojí bez výsledku, což mě dost mrzí, protože si pamatuji, že když jsem vytvářel sadu POI, tak v okolí bylo mnoho bodů, na které by se daly dodělat vazby (šlo zejména o začátky a konce lanovek a vleků v lyžařských areálech)

      odkaz na soubor:
      https://drive.google.com/file/d/0B8axiBOytnjNRTRIUGhRbkFKSVU/view?usp=sharing

      Vymazat
    5. Dobrý den
      Omlouvám se, pokud se můj příspěvek zobrazí dvakrát, ale předchozí se nezobrazil ani po víc jak dvanácti hodinách. Přikládám odkaz na snad již kompletní rdf soubor s POI. Doplnil jsem prostorové odkazy mezi POI body a prostorové odkazy na externí data. Bohužel se mi z nějakého důvodu nezobrazují na stránkách SPOI již vložené body, takže jsem je nemohl použít. Zkoušel jsem prohlížeče Chrome a Internet explorer a v obou jsem i při zapnutí všech vrstev viděl jen podkladovou mapu.
      Současně jsem se chtěl zeptat jestli už máte nějakou představu o termínu zkoušky.

      odkaz na soubor:
      https://drive.google.com/open?id=0B8axiBOytnjNRTRIUGhRbkFKSVU

      Vymazat
    6. Jak už jsem několikrát psal, komentáře na blog jsou moderované, to znamená, že je musím ručně schválit. Takže předpokládám, že se na mě nebudete zlobit, když jsem mezi sobotní půlnocí a nedělním polednem nezareagoval.

      Vymazat
    7. Pokud jste se na stránky SPOI díval od sobotního rána, tak byl bohužel spadlý server, který se dosud nepodařilo nastartovat.

      Vymazat
    8. Vzhledem ke stavu zápočtů jsem o termínu zkoušky zatím napřemýšlel. Ale pokud máte nějaké nápady, tak je doplňte do této diskuze. Pokusím se je zohlednit.

      Vymazat
  2. Děkuji za informaci ohledně moderování komentářů. Měl jsem za to, že schvalování je prováděno ze strany Google pomocí nějakého robota. Co se týče zkoušky, chtěl bych letos ukončit studium, takže potřebuji splnit všechny předměty do začátku června. Pokud by se mi podařilo získat zápočet, navrhoval bych tento pátek tj. 13. 5., případně 20. 5.

    OdpovědětVymazat
  3. Zjistil jsem, že stránky SPOI už fungují a tak jsem do rdf souboru přidal i prostorové vazby na již existující body. Současně jsem ještě opravil několik drobných chybek v syntaxi.

    https://drive.google.com/file/d/0B8axiBOytnjNbEdhZF9aclgxSzg/view?usp=sharing

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Parser (používám parser integrovaný ve Firefoxu) ukazuje chybu při zpracování dokumentu. Bude to jednoduchá syntaktická chyba.

      Vymazat
    2. Jinak soubor vypadá zajímavě, jen se mně nepodařilo najít ten Váš nově přidaný atribut.

      Vymazat
    3. Opravil jsem chyby v syntaxi, teď už mi soubor firefoxem prošel bez problému a doplnil jsem chybějící atribut výšky. Jedná se o výšky v systému Balt po vyrovnání.
      Finální soubor:
      https://drive.google.com/file/d/0B8axiBOytnjNWVJpR2ZBbW9Ham8/view?usp=sharing

      Vymazat
    4. Zápočet máte splněný. Zkouškový termín bude vypsaný v nejbližší době. Bohužel tento pátek to nestihnu a příští pátek mám plný. Vyhovoval by Vám příští týden v úterý nebo ve středu (případně v pondělí, ale mimo termín obhajob nanečisto), případně další týden (od 23.5.) v pátek nebo zatím kterýkoli jiný den.

      Vymazat
  4. Do dat jsem přidal novou vlastnost poi:protection, která je definována v samostatném souboru. Dále jsem doplnil vazby mezi novými a existujícími body SPOI, a když už jsem byl v tom, tak jsem provazoval některé existující SPOI i mezi sebou (např. duplicity pomocí owl:sameAs).
    Při používání vlastnosti geos:sfWithin jsem nejprve chtěl postupovat hierarchicky (kavárna je v budově, budova je na náměstí, náměstí je v ...), ale ve standardu GeoSPARQL jsem nenašel, že by byla vlastnost geos:sfWithin definována jako transitivní, takže jsem raději uváděl všechny relevantní subjekty.
    Odkaz na složku, ve které je:
    soubor v RDF/XML s daty,
    soubor v Turtle s daty,
    definice nové vlastnosti v Turtle,
    datový model v SVG
    https://drive.google.com/folderview?id=0BzPnfI3jo4ITUU13Tl9CcmlXWEk&usp=sharing

    OdpovědětVymazat
  5. Dobrý den, omlouvám se, že se ozývám až teď, unikl mi tento příspěvek. Chci se Vám omluvit za svoje nereagování. Bohužel jsem časově nestíhal pracovat na semestrální práci. Nezlobte se prosím, že jsem se neozval a přidělal Vám práci. Děkuji a přeji Vám příjemný a klidný zbytek semestru.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem tak nějak předpokládal, že máte všichni nastavené zasílání nových příspěvků, abyste se zbytečně nezdržovali kontrolováním blogu.

      Vymazat