pondělí 17. listopadu 2014

Poznámky k pololetnímu hodnocení předmětu Tematická kartografie

Méně frontální výuky:
S tím zápasím celou dobu mého působení v akademické sféře. Studenti se dělí v zásadě na dvě skupiny. Jedna požaduje „seriozní“ výuku, kdy učitel stojí a vykládá, přičemž jakýkoli pokus o aktivizaci pokládají za nepatřičný (navíc je často ruší od práce na seminárkách z jiných předmětů). Jiní zase upřednostňují zajímavější a neortodoxnější metody. A pak ještě můžeme přidat, že se některá látka prostě musí vyučovat frontálně (příznivci alternativní pedagogiky souhlasit zřejmě nebudou), časovou zaneprázdněnost, lenost a neschopnost vyučujícího a dostaneme současných stav hodin Tematické kartografie. To ovšem neznamená, že se nepokusím do konce roku zlepšit.

Technologie
Proč se více nevěnujeme jednotlivým technologiím a konkrétním postupům, jak vytvořit mapu v určitém programu? Důvodů je hned několik.
1. Není čas.
2. Od toho jsou jiné předměty, které KMA/TKA předcházely nebo vás teprve čekají..
3. Když se naučíte základní principy, nebude vám dělat problém implementace v žádném systému.
4. Stejně je potřeba každou tematickou mapu dokončit víceméně manuálně.
Samozřejmě chápu, že celý postup má jednu zásadní nevýhodu. Je zdánlivě komplikovaný. Ale na druhou určitě oceníte znalost principů kartografie, až přijdete k počítači, na kterém nebude nainstalovaná vám dobře známá verze vašeho oblíbeného GISu.

Časová náročnost zpracování úkolů
Mě by vážné docela zajímalo, kolik času vám skutečně zabere jeden úkol. Já osobně jsem to odhadl na 120-180 minut na jednu průměrnou úlohu. To tedy vychází na zhruba 8-12 hodin měsíčně neboli 16 až 24 minut denně neboli 1 pracovní den (maximálně čtyři hodiny navíc). Napište mi do diskuze, jak moc se mýlím.

Přísné hodnocení
Přísné hodnocení by vypadalo trochu jinak. Věřte mi, že spoustu nesrovnalostí přecházím nebo vás na ně upozorním, aniž bych takovou úlohu označil jako zcela chybnou. Ale může se samozřejmě stát, že ze spousty malých chybiček, usoudím, že takovou mapu nemůžu uznat jako zápočtovou úlohu.
Navíc byla možnost získat jeden říjnový „odpustek“. Škoda, že ji využili pouze čtyři studenti. Ale další budou mít šanci i listopadu.


Děkuji také za pochvaly, které se týkaly především poskytovaných prezentací, možnosti konzultací nebo ukázek špatných a správných map.

5 komentářů:

  1. Dobrý den, odaduji, že jsem 4 odevzdávané úkoly dělal dohromady 35-40 hodin.

    OdpovědětVymazat
  2. Neřeknu to úplně přesně. Odhaduji, že všechny říjnové mapy jsem dělal dohromady ~27 hodin. Dělal jsem ale jen 3 mapy, takže to odpovídá nějakým 9 h/mapa. Včetně dokumentačních formulářů, které tedy zabraly času nemálo...
    Zkusím si to v listopadu lépe spočítat, ať ta statistika za něco stojí.

    OdpovědětVymazat
  3. Odhaduji čas jednoho zápočtového úkolu na 9-12 hodin.

    OdpovědětVymazat
  4. Jestli budete mít trochu času, zajímala by mě podrobnější analýza. Například kolik času zabral sběr dat, jejich zpracování, generování mapy a její finalizace (případně další fáze tvorby mapy).
    Šlo skutečně o čistý čas?

    OdpovědětVymazat
  5. Bohužel se mi podařilo nedopatřením vymazat z blogu příspěvek M. Tiché. Pro úplnost ho překopíruji z emailu.
    ------
    Ano, jde o čistý čas. Listopadové mapy na tom časově byly podobně. Bohužel tento čas je jen orientační, protože podrobnější analýzu jsem už nestihla (mapy už jsem měla rozdělané).

    OdpovědětVymazat