pátek 20. září 2013

Diskuzní fórum TKA

Pod tento článek pište do diskuze jakékoli připomínky a dotazy týkající se předmětu TKA, pro které nenaleznete na blogu vhodnější prostor (například dotazy k přednáškám piště rovnou pod příspěvek vztahující se k přednášce).

42 komentářů:

  1. Dobrý den. Chtěl bych se zeptat, jestli můžu mapu, která mi neprošla jako D1 opravit a odevzdat jako B5. A potom jetli můžu k mapě, která mi prošla jako C2, přidat dvě další a odevzdat jako D4. Děkuji

    OdpovědětVymazat
  2. Dobrý den,
    úkoly z TKA jsou uloženy na: http://home.zcu.cz/~jitkaz/TKA/
    Jitka Zbudilová, kombinované studium

    OdpovědětVymazat
  3. Dobrý den,
    úkoly z TKA jsou uloženy na :http://home.zcu.cz/~jitkaz/TKA/.
    Jsou to úkoly č.E7, F5, a F7.
    Jitka Zbudilová, kombinované studium

    OdpovědětVymazat
  4. Dobrý den,
    na uvedenou adresu jsem ještě přidala úkol E3 z TKA. Na :http://home.zcu.cz/~jitkaz/TKA/.
    Jitka Zbudilová, kombinované studium

    OdpovědětVymazat
  5. Dobrý den.
    Bylo by možné zítra, ve středu nebo ve čtvrtek přijít na konzutaci? Případně v kolik hodin?
    Děkuji Zbudilová

    OdpovědětVymazat
  6. Ideální by bylo zítra ve tři odpoledne.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den,
      přijdu tedy na třetí hodinu. Děkuji, Zbudilová

      Vymazat
  7. Dobrý den,
    úkoly z TKA jsou uloženy na :http://home.zcu.cz/~jitkaz/TKA/leden.
    Jsou to úkoly č.B4-D1, C3, a E4.
    Jitka Zbudilová, kombinované studium

    OdpovědětVymazat
  8. Dobrý den,
    mohu v úloze D4 použít již schválenou mapu z bloku C nebo musím vytvořit úplně jinou, s jiným zadáním? Případně jestli mohu použít mapu z úlohy, která mi byla vyškrtnuta ?
    Děkuji Zbudilová

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Musíte vytvořit takovou mapu, kterou jste ještě neodevzdala. To znamená, schválenou ne, neschválenou také ne, ale vyškrtnutou ano.

      Vymazat
  9. Dobrý den.
    Na http://home.zcu.cz/~jitkaz/TKA/únor je uložena úloha D4.
    S pozdravem
    Zbudilová

    OdpovědětVymazat
  10. Dobrý den.
    Na http://home.zcu.cz/~jitkaz/TKA/únor jsem přidala úlohu F 2.
    Prosím o informaci, jestli je vše v pořádku a budu se moci přihlásit na pondělní zkoušku.
    Děkuji Zbudilová

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bohužel se mi nepodařilo otevřít Váš soubor. Zřejmě to bude tím písmenem ú v adrese.

      Vymazat
  11. Dobrý den,
    adresář je nově pojmenován bez interpunkce,
    Zbudilová

    OdpovědětVymazat
  12. Dobrý den,
    mám ještě šanci pokusit se o poslední úkol nebo jsem již skončila? Pokud ano chtěla bych vědět, z jakého předmětu se dozvím něco o jazyce SVG či o knihovnách D2, D3. Nejsem si jistá, jestli budu schopná toto vůbe udělat, když nevím, kde vzít o nich informace. Pokud pominu složité vyhledávání na internetu.
    Děkuji za informaci.
    Zbudilová

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Poslední úlohu ještě klidně zkoušejte.
      Co se týká SVG, tak možná nějaké informace najdete v předmětech Počítačová kartografie nebo Základy internetových technologií. Na druhou stranu pro vysokoškoláka by hledání na internetu mělo být samozřejmostí.

      Ještě bych rád slyšel/viděl nějakou reakci na ta data v poslední úloze.

      Vymazat
  13. Děkuji za odpověď.
    Tu reakci máte na mysli poslední nepovedenou úlohu?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, díval jsem se do dat, která jste mi poslala a nikde jsem nenašel údaje, které uvádíte v mapě.

      Vymazat
  14. Dobrý den,
    prověřila jsem data a zjistila jsem chybu v údaji ORP Domažlice. Omylem jsem započítala do počtu voličů hodnotu pro celý okres, proto to vyšlo takhle velké. Tím pádem by se změnil interval a barevná výplň.Tabulku s datama jsem uložila samostatně do adresáře http://home.zcu.cz/~jitkaz/TKA/unor pod názvem tabulka_D4.xlsx. Přesto mám udělat novou úlohu?.
    Zdravím Zbudilová

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bohužel musíte vytvořit novou mapu. Kartograf není zodpovědný pouze za formu, ale i za obsah :-(

      Vymazat
    2. Dobrý den,
      Dělám úlohu D3 a trochu mi není jasné zadání. Mapu mám vytvořit také jako obrázek v PDF? V jakém formátu má být příslušný kód? Stačí mapa uložená jako svg?Dále nevím, co si mám představit pod pojmem protokol- v jakém je formátu a jak se k němu dostanu?A ještě se chci zeptat, jestli mohu k zemím bývalého SSSR použít data z roku 2009 nebo musí být z doby před rozpadem?
      Děkuji za odpověď
      Zbudilová

      Vymazat
    3. Mapa má být vytvořena v SVG (nikoli vyexportována do SVG). Odevzdat budu chtít SVG kód a také vlastní mapu. Ta bude v nějakém grafickém formátu - PDF by bylo ideální, kvalitní rastrová grafika by také přicházela v úvahu. Protokol je formulář, který odevzdáváte ke každému úkolu. Data rozhodně nemusí pocházet z doby před rozpadem SSSR.

      Vymazat
  15. Děkuji za odpověď.
    Mapu tvořím v Inkscape, je to tak v pořádku? Ten protokol mne zarazil, protože je standardně u každé úlohy.
    Zbudilová

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Inkscape je v pořádku. SVG kód si raději vyzkoušejte - musí být funkční, to znamená, že musí fungovat v běžném prohlížeči webových stránek.

      Vymazat
  16. Dobrý den.
    Úloha D 3 je uložena na http://home.zcu.cz/~jitkaz/TKA. Doufám, že už to bude v pořádku.
    Zbudilová

    OdpovědětVymazat
  17. Dobrý den,
    mně se mapa zobrazuje v Inkscape celá, texty mi do mapy nezasahují. Stejně tak v IE se mi mapa zobrazuje dobře. V čem je problém?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V tom, že v mém případě tomu tak není. Zkoušel jsem Inkscape, Firefox, Chrome a ve všech byla nějaká chyba. Osobně si myslím, že hlavní problém bude v použitých fontech - vy je máte nainstalované na svém počítači, zatímco můj počítač hledá podobné, a tím vzniká nesrovnalost (ale je to jen domněnka).

      Vymazat
  18. Dobrý den,
    to je potom těžké. Jak to mám vyřešit, aby bylo zobrazení správně? U mně je to v pořádku a jinde ne, to těžko asi zjistím a ovlivním....Ale tak jak je zobrazení v PDF, tak to mám u sebe stejně v Inkscape i IE. Jak je možné, že se jeden soubor zobrazuje v každém prohlížeči jinak? To potom úlohu nemůžu nikdy splnit.
    Zbudilová

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kdyby to nefungovalo, tak by neběžely žádné webové stránky ani SVG mapy. Ono to funguje, ale chce tomu věnovat více úsilí a hlavně asi času, protože je potřeba se seznámit i s tím, jak SVG vlastně funguje a jak zajistit jeho interoperabilitu (jinými slovy SVG není jen o kreslení). Ale v mapě byly i jiné chyby, které s SVG nesouvisely.

      Vymazat
  19. no těch 30 hodin co jsem na tom strávila po večerech není zas tak málo. Nicméně mohu přijít někdy příští týden na konzultaci? Mimo čtvrtka, to jsem na služební cestě.
    Zbudilová

    OdpovědětVymazat
  20. Nejsem si jistý, jestli jsem Vám říkal (ale myslím, že ano), že jsem skoro celý letní semestr na stáži v zahraničí. V Plzni budu až koncem června. Takže, pokud nebudete mít cestu do Říma, musíme všechno řešit elektronicky (email, skype apod.).

    OdpovědětVymazat
  21. Dobrý den,
    nevím, co mám dělat s dalším zadáním úlohy. Knihovny D3 z úlohy D2, nebo ty z úlohy D5 neříkají nic mně a ani mému okolí včetně informatiků. Jsou k tomu nějaké grafické editory nebo se ty kódy musí psát? Z informací na internetu jsem moc moudrá nebyla. Neumím si představit, jak něco napsat tak, aby z toho vznikla mapa. Můžete mi prosím poradit?
    Děkuji Zbudilová

    OdpovědětVymazat
  22. Co znamená, že Vám nic neříkají? Abych Vám mohl poradit, pošlete mi nejdříve seznam materiálů, které jste prostudovala a čemu konkrétně jste v nich nerozuměla.
    K Vaší druhé otázce - myslím, že u většiny knihoven z úloh D2 a D5 se musí psát kód ručně, protože se jedná o Javascript (ale samozřejmě existují i pokročilé WYSIWYG editory). Výjimkou bude Flex, kde jsem viděl na University of Nebraska (u prof. Cammacka) spolupráci mezi ESRI produkty a Flexem.
    Obecně se jedná o poměrně zajímavé produkty, pro které je Internetu k dispozici velké množství materiálů (návodů, tutoriálů, ukázek a podobně), takže o informace rozhodně není nouze. Je však férové poznamenat, že prokousat se těmi materiály může být poněkud pracné a časově náročné.

    OdpovědětVymazat
  23. Dobrý den,
    potřebovala bych vysvětlit pojem gradovaný symbol. To jsou např. 3 symboly stejně odstupňované výškou nebo velikostí? Výška(velikost) symbolu třeba může znázorňovat dvojnásobnou hodnotu výšky(velikosti) předchozího symbolu? Je dán nějak počet velikostí symbolu? Mohou být dva nebo musí být aspoň 3? Do legendy se uvádí u těchto symbolů konkrétní hodnota nebo interval?
    Děkuji za odpověď
    Zbudilová

    OdpovědětVymazat
  24. Gradovaný symbol (nebo kartografický znak) je vlastně symbol, který parametrizujete pomocí funkční stupnice. Protože používáte funkční stupnici (a nikoli intervalovou) počet velikostí (ale parametrizovat nemusíte jen velikost) dán není (závisí na počtu různých hodnot v datech).
    Otázkou je, jestli náhodou nemáte na mysli znak vyjádřený pomocí ordinální stupnice. Tam se neřeší konkrétní hodnota, ale zařazení do určité skupiny, přičemž tyto skupiny se dají ordinálně seřadit (například dálnice, silnice pro motorová vozidla, silnice 1. třídy apod.). V tomto případě počet symbolů závisí opět na charakteru dat a řídí se počtem skupin. Do legendy uvádíte hodnotu příslušnou k určité skupině.

    OdpovědětVymazat
  25. Dobrý den,
    měla bych prosbu. Můžete se prosím podívat, jestli se Vám mapa dobře zobrazuje? Nerada bych dopadla jako minule, kdy to u mně fungovalo a Vám ne.Mapa je uložena
    http://home.zcu.cz/~jitkaz/TKA, soubor dotaz.zip
    Děkuji, Zbudilová

    OdpovědětVymazat
  26. Mapa se zobrazuje správně. Jen malá poznámka - přístupnost mapy obecně nezávisí na jejích uživatelích, ale na tvůrci. Je potřeba správně používat všechny standardy tak, aby mapu mohlo korektně sledovat co největší množství uživatelů. A na případné nedostatky upozornit nebo je ošetřit technicky (například poznámkou typu Mapa správně funguje pouze v prohlížeči Internet Explorer 7 a vyšších verzích).
    U této mapy se ještě podívejte na použitou kartografickou mapu, kompozici mapy, legendu a další prvky. Zkontrolujte si, zda je všechno používáno podle kartografických principů. A snažte se co nejpodrobněji popsat mapu a její tvorbu v protokolu, ať zamezíme dalším nedorozuměním.

    OdpovědětVymazat
  27. Dobrý den,
    na http://home.zcu.cz/~jitkaz/TKA je uložen soubor Zbudilova_TKA_D5.zip.
    S pozdravem,
    Zbudilová

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den,
      chtěla bych Vás požádat o vypsání zkoušky z TKA od 16.6. kdykoliv. Pokud by to bylo možné.Termínu se přizpůsobím.
      Předem děkuji, Zbudilová

      Vymazat
    2. Termín je vypsaný na portálu.

      Vymazat