čtvrtek 16. června 2016

Končí éra blogů?

Dnes jsem chtěl zaktualizovat seznam blogů na webu a doporučit nějaké nové zdroje z oblasti geografie, geomatiky, geoinformatiky nebo geotechnologií. A přitom jsem narazil na několik známých blogů, které nedávno skončily svoji činnost (například slashgeo), nebo na blogy, které zrovna nehýří aktualitami (například Making Maps nebo Mapperz).

Znamená to, že tradiční (řekněme textové) blogování dnes už není moderní? Kam se přesouvá publikování aktualit? Na Twitter, Instagram nebo You Tube?

Má ještě blog Pro studenty geomatiky v současné podobě smysl? Má vůbec smysl? Nebo bychom měli změnit platformu?

Je to poměrně dost otázek takhle před prázdninami, ale budu rád za kažkou poznámku a reakci. Právě prázdniny jsou ideálním obdobím pro předělání nebo změnu komunikační platformy. Každopádně se ještě s podobnými otázkami připomenu někdy v září.

5 komentářů:

  1. Ja nevim, porad je pro mne praktictejsi v ruznych hluchych mistech dne si neco precist, nez sledovat video. Pro radu veci je navic "rychlocteni" efektivnejsi metodou ziskani informace, nez posouvani videa. ... ale treba uz jsem proste starej ;-)

    OdpovědětVymazat
  2. Mám podobný názor. Text je podle mě při studiu mnohem lepší, protože v textu se dá například velice jednoduše vyhledávat. Na druhou stranu je třeba říct, že například videotutorialy jsou mnohdy efektivnější než dopodrobna rozepsaný textový návod.

    OdpovědětVymazat
  3. Záleží na obsahu. Návody (tutoriály) jsou asi opravdu často názornější videem. Dlouho jsem si myslel, že RSS je už nesmysl a zajímavé zdroje si budu agregovat pomocí soc. sítí, ale ukázalo se, že to nefunguje a už mám pár měsíců nainstalovaný doplněk ve chromu, který mi sbírá pomocí RSS blogy či jiné weby.
    Možná tedy na cesty audio podcasty, delší texty na blogy, krátké glosy přes soc. sítě a návody pomocí videa? Nevím.

    OdpovědětVymazat
  4. Já jsem nemyslel blogy ve smyslu publikování tutoriálů nebo jiných rozsáhlejších textů. Spíš jsem měl na mysli blogy jako komunikační nástroje.
    Kam psát informaci, že vznikl nový studijní materiál nebo že byly vyhodnoceny zápočtové úkoly? Má smysl psát článek o novince v kartografii nebo stačí dát odkaz na Twitter nebo připsat pár slov k fotce na Instagram nebo nahrát krátký vzkaz na video nebo podcasty?

    K odpovědi kolegy Berana - má smysl ten obsah takhle rozdělovat na různá média. Občas mám pocit, že studenti nejsou schopni si nastavit ani to odebírání blogu. Budou umět integrovat více kanálů sociálních médií? Každopádně je to dobrá inspirace pro celou Geomatiku, jak diverzifikovat oficiální kanály.

    OdpovědětVymazat
  5. Hmm... ohledně toho, co jsou studenti schopni a co preferují toho moc nevím. Vím to snad trochu u sebe. Pro mě by v ideálním světě by existoval jeden web (courseware.zcu?), který by fungoval a agregoval všechny předměty studenta. Každá stránka předmětu by na takovém webu (krom základních informací o obsahu, literatuře, výsledcích testů...) měla i stránku aktualit, kterou by bylo možné hlídat pomocí RSS nebo vybraných soc. sítí (dle libosti studenta).
    To je ale asi nereálné. Forma distribuce studijních informací přes blog mi v rámci TKA vyhovovala, protože byla jasná a konzistentní, tj. věděl jsem, kam se mám podívat. Ze stejných důvodů mi vyhovovalo i používání courseware či webu kma u jiných předmětů. Nevyhovuje mi tyto informace hledat/očekávat na soc. síti.

    Ohledně dělení medií. V principu si myslím, že má smysl rozdělovat, pokud je daný prostředek pro daný obsah nejlepší.
    Asi není lepší služba, kam nahrát video ukazující práci s totální stanicí než YouTube. Asi není lepší způsob, jak ukázat široké veřejnosti činnost fakulty, než fotku/příspěvek nahrát na Facebook. A asi není lepší způsob, jak informovat všechny studenty o termínu Nečtin, než datum přidat na oficiální web.

    OdpovědětVymazat