Méně frontální
výuky:
S tím zápasím
celou dobu mého působení v akademické sféře. Studenti se dělí
v zásadě na dvě skupiny. Jedna požaduje „seriozní“ výuku,
kdy učitel stojí a vykládá, přičemž jakýkoli pokus o
aktivizaci pokládají za nepatřičný (navíc je často ruší od
práce na seminárkách z jiných předmětů). Jiní zase
upřednostňují zajímavější a neortodoxnější metody. A pak
ještě můžeme přidat, že se některá látka prostě musí
vyučovat frontálně (příznivci alternativní pedagogiky souhlasit
zřejmě nebudou), časovou zaneprázdněnost, lenost a neschopnost
vyučujícího a dostaneme současných stav hodin Tematické
kartografie. To ovšem neznamená, že se nepokusím do konce roku
zlepšit.
Technologie
Proč se více
nevěnujeme jednotlivým technologiím a konkrétním postupům, jak
vytvořit mapu v určitém programu? Důvodů je hned několik.
1. Není čas.
2. Od toho jsou jiné
předměty, které KMA/TKA předcházely nebo vás teprve čekají..
3. Když se naučíte
základní principy, nebude vám dělat problém implementace v
žádném systému.
4. Stejně je
potřeba každou tematickou mapu dokončit víceméně manuálně.
Samozřejmě chápu,
že celý postup má jednu zásadní nevýhodu. Je zdánlivě
komplikovaný. Ale na druhou určitě oceníte znalost principů
kartografie, až přijdete k počítači, na kterém nebude
nainstalovaná vám dobře známá verze vašeho oblíbeného GISu.
Časová náročnost
zpracování úkolů
Mě by vážné
docela zajímalo, kolik času vám skutečně zabere jeden úkol. Já
osobně jsem to odhadl na 120-180 minut na jednu průměrnou úlohu.
To tedy vychází na zhruba 8-12 hodin měsíčně neboli 16 až 24
minut denně neboli 1 pracovní den (maximálně čtyři hodiny
navíc). Napište mi do diskuze, jak moc se mýlím.
Přísné hodnocení
Přísné hodnocení
by vypadalo trochu jinak. Věřte mi, že spoustu nesrovnalostí
přecházím nebo vás na ně upozorním, aniž bych takovou úlohu
označil jako zcela chybnou. Ale může se samozřejmě stát, že ze
spousty malých chybiček, usoudím, že takovou mapu nemůžu uznat
jako zápočtovou úlohu.
Navíc byla možnost
získat jeden říjnový „odpustek“. Škoda, že ji využili
pouze čtyři studenti. Ale další budou mít šanci i listopadu.
Děkuji také za
pochvaly, které se týkaly především poskytovaných prezentací,
možnosti konzultací nebo ukázek špatných a správných map.
Dobrý den, odaduji, že jsem 4 odevzdávané úkoly dělal dohromady 35-40 hodin.
OdpovědětVymazatNeřeknu to úplně přesně. Odhaduji, že všechny říjnové mapy jsem dělal dohromady ~27 hodin. Dělal jsem ale jen 3 mapy, takže to odpovídá nějakým 9 h/mapa. Včetně dokumentačních formulářů, které tedy zabraly času nemálo...
OdpovědětVymazatZkusím si to v listopadu lépe spočítat, ať ta statistika za něco stojí.
Odhaduji čas jednoho zápočtového úkolu na 9-12 hodin.
OdpovědětVymazatJestli budete mít trochu času, zajímala by mě podrobnější analýza. Například kolik času zabral sběr dat, jejich zpracování, generování mapy a její finalizace (případně další fáze tvorby mapy).
OdpovědětVymazatŠlo skutečně o čistý čas?
Bohužel se mi podařilo nedopatřením vymazat z blogu příspěvek M. Tiché. Pro úplnost ho překopíruji z emailu.
OdpovědětVymazat------
Ano, jde o čistý čas. Listopadové mapy na tom časově byly podobně. Bohužel tento čas je jen orientační, protože podrobnější analýzu jsem už nestihla (mapy už jsem měla rozdělané).